Min bäste väns mor..

Tinna som man ofta kan se kommentera mina inlägg, är mor till min bäste vän, större hjärta än Tinna är nog svårt att hitta. Tänkte lugna dig med att stora testet gick bra, verkar vara en jättetrevlig tjej, hoppas vi får se mer av henne framöver.

Förövrigt idag så är det en jobbig dag men man börjar vänja sig nu efter en vecka på sjukhuset så är det alltid jobbigt.

Linda och Linda har varit och tittat på Sex and the City filmen och den skall tydligen ha varit kanon,

Godmorgon



Titta vem som är uppe med tuppen, nu är jag påkopplad och klar för idag så framåt 3-4 i eftermiddag får man åka hem, ska bli skönt då kan man börja räkna ner tills detta är över..

Jobbigt




(Detta hade varit gott ikväll, får väl vänta ett par dagar till nu...)


Idag är det jobbigt i kroppen, ont i käkar, händer och fötter, sura uppstöttningar men men annars rätt okej, fick precis byta rum nu igen. Tur att de har lite att göra på Sahlgrenska här är det nämligen fullbelagt även över helgen..

Stefan var här en sväng mitt på dagen visade lite bilder på sin omdekorerade lägenhet, han börjar få det riktigt snyggt där nu..

Ha de gött, ta det lungt med groggen ikväll

Nu har läkarna gått ronden



Japp nu har de bättre allvetande varit här och sagt sitt om framtida behandling, det blir totalt 4 cellgiftskurer och operation. Sista cellgiftskuren kommer jag att få vecka 29 för att sedan avsluta med operation slutet på augusti början på september.

Sedan skall man väl förhoppningsvis vara fri från den här skiten....

Känns ändå rätt okej när man ser en ljusning när det inte är så långt kvar, hade dock varit oerhört skönt att slippa operation det är ju endå något som man aldrig ser fram emot. (vissa kanske gör det ibland när det handlar om näsa och tuttoperationer..)

Bättre idag

Idag så har febern släppt iallafall, blev en lång natt, de kopplade ifrån cellgifterna vid 01:00 idag. Tänkte jag ska gå ut en sväng nu, ta en promenad och se om presbyrån har något trevligt att erbjuda :)

Vi hörs senare under dagen.

Tung 3:e behandling



Nu sitter man här igen, Tisdag kväll klockan är 23:22. Feber i kroppen igen, fick ju feber förra veckan också p.g.a cellgifterna, det börjar märkas att behandlingarna tar hårdare på kroppen. Är ju inte precis en dans på rosor varje dag.

Igår skulle man blivit inlagd för 3:e gången så blev det inte, fick åka hem igen för att mina värden på vita blodkroppar var för låga så de kunde inte starta behandlingen. Idag däremot så var värdena tillräckligt bra för att starta men fortfarande låga.

Fick också reda på att operation kommer att krävas är dock fortfarande lite osäkert om det blir 3 eller 4 cellgiftskurer, just nu känns det som om det inte spelar så stor roll bara man blir frisk.
Jag hade verkligen hoppas på att slippa operationen, känns inte så uppmuntrande att de skall gå in via magen bak mot ryggen och plocka bort den cancerdrabbade lymfkörteln.

Tillbaka i götet

Nu är man tillbaka i Göteborg igen, efter en alldeles underbar midsommar helg på Öland, vi har haft kanon väder med inslag utav lite skurar dock varade de inte så länge innan solen tittade fram igen.

Mycket kubbspel blev det, vet dock inte om det var snappsen eller att det var mörkt som gjorde att vi förlorade vårat nattkubb.

Nu sitter man på Sahlgrenska igen, inne på 3:e kuren och förhoppningsvis den sista, antar att jag får svar på detta under veckan.

Äntligen..



Nu är det några dagar sedan jag skrev på bloggen, i måndags var jag inne och fick min dag 15 behandling fick sitta hela förmiddagen och vänta på att min cocktail skulle blandas till. Åkte en sväng till jobbet efter detta och pratade med alla kollegor.

Blev dock en väldigt jobbig helg med feber och frossa, fick till o med ringa avdelningen då feber inte är bra, stannade som tur va på 38,2 hade det blivit mer så hade jag troligtvis fått åka in akut.

Tisdag morgon så var allt borta och jag mådde kanon bra, så bra så att jag klippte både våran och grannens gräsmatta, samt snickrade lite på kvällen med hjälp av Fredrik, "Tack Fredrik"

Idag så ska man iväg på röntgen kl 15 ska bara dricka sådan där underbart god kontrastvätska innan, så får vi se om jag klarar mig på 3 behandlingar eller om det blir 4 samt operation.

Håll nu tummarna allihopa.

Svensexa..



Igår så hade vi svensexa för en kollega, blev en toppendag. Först lurade vi honom med att stjäla hans bil när han såg det, sedan in till Örgryte brottningsklubb där han fick gå en match mot en kille som tävlade i 60kg klassen. Ska väl kanske tillägga att 90kg Andreas var helt chanslös...

In till stan för lite uppdrag, fråga mammor pinsamma frågor och dansa bröllopsvals på avenyn, efter detta till gökboet för 5 kamp, klättervägg, pilbågsskytte, sumorottning, tjuren och självklart paintball.

Paintballen var trevlig, Andreas fick en björndräkt, efter ett par vanliga spel så var det dags för björnjakt.. Utan att överdriva så har nog Andreas ett par ställen på kroppen som kommer göra lite mer ont än andra idag.

Efter detta så avslutade vi med en god middag på Joe Farrelies toppen mat som vanligt.


Ska väl avslöja att idag skall jag, Fredrik, Emil och Stefan åka och titta på de "stora bilarna" som Emil säger.. Det är ju Monster Jam i stan.



Bra dag



Vaknade idag och kroppen kändes mycket bättre, piggare och inte alls så illamående som jag varit tidigare i veckan, kändes riktigt bra, mycket tv tittande har det blivit och en del pyssel med annat. Har suttit och vikt en massa pappersflyplan till grann grabben Emil. Han måste säkert ha 30st nu

Nähä om man skulle gå ut en sväng i solen.

Sverige....


Lite sent kanske att blogga nu, men Sverige vann sin match idag mot Grekland, underbart.. Haft en bättre dag idag, var på jobbet och fixade till alla papper till försäkringskassan, pratade med kollegor och hade trevligt..

Åt lite lunch med en kollega idag, satt där och han insåg ganska snabbt att Thai maten var väldigt stark, jaja tänkte jag, jag känner ju inte så mycket som vanligt.. Tji fick jag kom efter en timma kallsvettningar och brännande känsla gött med lite drag i maten.

Nähä läggdags, skall försöka skriva lite i morgon igen.

Måndag



Sitter på en altan i skuggan och tittar ut över en blå himmel, nästan synd och skam att klaga på vädret. Hade man mått bra och inte haft illamående känsla så hade man troligtvis just nu kommit till insikt med att livet är underbart..

Nu är det ju inte riktigt så, i min värld så är man illamående, vädret är för varmt och i skuggan där blåser det för mycket.. visst känns man som en positiv människa.

Det som är jobbigt just nu är att det gör ont att gå, stå, sitta. Vad jag än hittar på så värker kroppen, höga ljud är obehagliga och koncentrations nivån är låg.

Med andra ord JOBBIGT... tur att man har en liten lugn hund här hemma som gärna kommer och håller en lite sällskap på altanen. Goda vänner som kommer förbi. En fru som alltid ställer upp oavsett vad det är.

Om man skulle sätta sig och fylla i alla papper till försäkringskassan kanske..

Fint väder men tung helg

Igår var en väldigt jobbig dag, vi gick upp ganska sent och åkte iväg och handlade. Bara att åka och handla va en ganska stor utmaning kände jag. Trött i kroppen, illamående och fötter som värker gör det inte lättare. Idag känns det precis lika dant,

Det är väl klart när kroppen får ta emot så mycket gifter så skall det väl kännas, lustigt vore det väl annars. Just nu sitter jag och bloggar och Linda putsar fönstrena.

Nationaldag..




Idag kopplade de upp mig kl 06:00, skönt då kan man åtminstonde få komma hem lite hyfsat idag Linda kommer och hämtar mig krin kl 15:00.

Känner mig oerhört trött och seg i kroppen idag, det märks att medicinerna börjar ta ut sin rätt även denna gången men men inget ont som inte har något gott med sig, hjälper detta så är det värt att vara precis hur trött som helst under tiden.

Ha en bra dag nu och njut av nationaldagen.

GODMORGON..



Frukost i magen och en god natts sömn, äntligen börjar man räkna ner dagarna som är kvar, i morgon får man ju åka hem igen. Skall bli så skönt att få va hemma, sova sin egen säng och bara ta det lungt.

Nu kommer de visst med den dagliga dos igen, hörs snart igen...

Lunch



Nu har man äntligen fått i sig sin lunch, tänka sig att de kan laga rotmos på Sahlgrenska så att en småläning blir nöjd.
Maten har varit väldigt bra för att vara sjukhus mat så här långt, finns lite att välja på och smakar för det mesta helt okej.

"Man kan ta en småläning ur småland men aldrig småland ur en småläning"

Sämre språklig förmåga efter cellgiftsbehandling..

Detta kunde man läsa i Dagens medicin 2006-06-03, alltid trevlig läsning så här på morgonen.


Sämre språklig förmåga efter cellgiftsbehandling


ASCO 2008 Patienter med testikelcancer som fått cytostatika har oftare problem att uttrycka sig, jämfört med patienter som bara opererats. Det visar en stor svensk studie som presenteras på den stora cancerkongressen Asco i Chicago.

Forskarna vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har i kvalitetsregistret Swenoteca identifierat 1220 patienter som fått diagnosen testikelcancer och överlevt. Männen fick besvara ett frågeformulär med inriktning på kognitiv förmåga, välmående och neurologiska symtom. Patienterna hade fått sin cancerdiagnos mellan 4 och 21 år före utfrågningen.

Betydligt fler, 36 procent, av dem som fått minst fem behandlingsomgångar av kemoterapi hade utvecklat svårigheter att hitta ord och andra språkrelaterade problem, jämfört med dem som inte fått cellgifter. 17 procent var motsvarande siffra för patienter med testikelcancer som bara opererats. Risken för långsam tankeverksamhet, försämrat minne och koncentrationssvårigheter var också signifikant större bland dem som fått cytostatikabehandling.

Enligt forskarna bör riskerna med kemoterapi tydliggöras för patienter som drabbats av testikelcancer och ska inleda behandling.

Nils Bergeå
[email protected]

Källa: Dagens Medicin, www.dagensmedicin.se 2006-06-03


Jaha då var det morgon igen...



Nu har man vaknat igen efter knappt 5 timmars sömn, snacka om att känna sig trött, tänkte jag ska passa på att ta en dusch nu innan frukost och innan man får sin kompis droppställningen vid sin sida.

Annars har jag sovit ganska bra inatt, får ju tyvärr göra några nattliga toabesök då cocktailen innehåller vätskedrivande ämnen.

Börjar bli kväll



Nu har min älskade fru varit på besök, alltid lika trevligt när folk tittar förbi. Men nu va hon tvungen att åka hem en sväng till mollsan.

Niklas var förbi idag tjötade lite båtar och lämnade av en hög med tidingar, det är ordning o reda på honom åka ända från Stockholm så man får lite läslektyr.

Sitter just nu och räknar ner på min cocktail, är ca 2 timmar kvar innan det är slut för idag.

Nåja vi hörs igen senare, nu skall jag ha kaffe

/M

Tisdag.

None


Dagarna går väldigt sakta när man sitter här, har fått en jättetrevlig rumskompis även denna gången, dock snarkar han värre än, ja jag vet inte vad... som tur är har han en maskin som han andas igenom på nätterna och då är det snarkfritt. De gånger han somnar på dagen så hörs han långt ut i korridoren.

Nähä nu kommer de med dagen coctail igen.

/M

Dag 1 av 5 på omgång 2


Nu är man på Sahlgrenska igen för en 5 dagars behandling, har laddat upp med mycket tidningar som man kan läsa sedan har jag ju även bloggen nära till hands.


Efter maten idag så tog jag en promenad till botaniska trädgården och kopplade av med en liten glass. Nu väntar man bara på att min cocktail för dagen skall komma från apoteket.

Vädret är underbart, synd att man får ligga här ett antal timmar framöver och bara se det genom fönstret...


Nu är helgen snart slut...

Vilken kanonhelg det har varit, fint väder och sol. Synd bara att man inte får vistas för mycket i solen..

I morgon bär det av till sahlgrenska i 5 dagar igen, då kommer man väl vara sådär trött och seg igen när man kommer hem.

Hoppas ni haft lika bra väder som oss.


RSS 2.0