Fortfarande kallt

Klockan börjar närma sig lunch nu, fortfarande visar termometern på -13 grader så någon direkt värme kan man inte räkna med idag.

Tänkte iallafall Niklas skulle få se hur kniven ser ut, skall sätta mig och göra läderslidan till den, vi får se om det blir idag eller i morgon.


En kall morgon

Idag så vaknade man till att kvicksilvret visade -14 grader, inte direkt så att Molly var så sugen på en promenad.

Helgen har varit mycket lugn, jag har hållit på lite och sytt läderfodral till knivarna, det kommer väl bilder på det när de är helt färdiga.

Tänkte dock lägga upp några bilder på niklas nya kniv, har ju lovat att han ska kunna följa arbetet med den fram tills det att den är färdig.

Så här såg materialet ut innan jag började



Ett antal timmar senare, av sågande, putsande, filande och limmande så ser det ut så här, detta gjordes igår och har fått suttit under press nu i 24 timmar.



Återkommer under dagen med uppdateringar om hur det går.

Ha det gott

Uppdatering ang mitt projekt nr 2

Hej igen

Eftersom Linda va iväg och fikade ikväll så passade jag på att lägga några timmar och slipa och polera kniven, tänkte lägga upp en bild och visa mitt framsteg *Stolt*

Dessa steg har den genomgått:
Sandpapper
60, 80, 120, 240, 400, 600, 800 och 1200 kornstorlek samt polering.

Materialen som är användna är:
Blad: Handsmitt blad av Michael West från England
Skaft: Kamelben
            Stabiliserad Masurbjörk som är piggmenterad
            Red wood
            Ten plåtar



Hörs snart igen

Länge mellan inläggen

Vet att det är alldeles för långt mellan mina inlägg o jag har lovat att försöka bättra mig. Ni får se det positivt, jag känner mig friskare än någonsin och har fullt upp hela tiden.

Jag mer än vad jag har gjort de senaste 5 åren, till o med Molly har fått jaga rådjur o va så himla duktig under julhelgen.

Skaffat mig en ny hobby och tillverka jaktknivar, än så länge för eget bruk o till vänner o bekanta men vem vet, kanske kan bli ett extra knäck.



Så här ser mitt senaste alster ut i väldigt rå form, än så länge slipat med 60 papper så det är några timmar kvar, lovar att återkomma med mer bilder eftersom kniven växer fram.
Har ju även lovat Niklas att han ska kunna få följa tillverkningen av sin kniv här på bloggen.

Gott nytt på er alla jag återkommer snart igen....

RSS 2.0